Tag Cloud


2007-10-03

'Οι Έλληνες του εξωτερικού αποκτούν δύναμη' - Δημοσιεύθηκε: 10 Φεβ 2007

Ψηφοφόροι εισαγωγής

Της ΜΑΡΙΝΑΣ ΜΑΝΗ


Τη διαμόρφωση ενός νέου -και εντελώς διαφορετικού- εκλογικού σώματος επιχειρεί η Ν.Δ. με απώτερο στόχο να εξασφαλίσει τη μακρόχρονη παραμονή της στην εξουσία: Στις μεθεπόμενες εκλογές, με βάση ειδικό νομοσχέδιο, θα προστεθούν οι ψήφοι των Ελλήνων της διασποράς, που θα αγγίξουν το ένα εκατομμύριο.

Το αποτέλεσμα; Ραγδαία αλλαγή στα αριθμητικά δεδομένα, αλλά και στους πολιτικούς συσχετισμούς, καθώς μεταξύ των αποδήμων ψηφοφόρων (κυρίως στις μακρινές ηπείρους) κυριαρχεί η συντηρητική παράταξη.

Τι προβλέπει

Η ρύθμιση για την ψήφο των ομογενών πήρε τη μορφή νομοσχεδίου διά χειρός Πρ. Παυλόπουλου και ήδη οδεύει προς τη Βουλή, με στόχο να ψηφιστεί, μετά τις τελικές διορθώσεις, στο τέλος Μαρτίου. Ιδού μερικά από τα πιο σημαντικά σημεία του:

1 Στην αρχή διευκρινίζεται ότι πρόκειται για συνταγματική επιταγή, αφού στην τελευταία αναθεώρηση του Συντάγματος (2001) κατοχυρώθηκε η ψήφος των «εκτός επικρατείας» εκλογέων.

Και ορίζεται ποιοι θα έχουν δικαίωμα ψήφου: όλοι όσοι διαμένουν στο εξωτερικό, διαθέτουν ελληνική ιθαγένεια και είναι εγγεγραμμένοι στα ελληνικά δημοτολόγια.

2 Σχετικά με τις διαδικασίες σύνταξης των «ομογενειακών» εκλογικών καταλόγων, στο προσχέδιο υπάρχουν δύο διατάξεις:

* Σύμφωνα με την πρώτη, τρεις μήνες πριν από την ημερομηνία των εκλογών τα κατά τόπους ελληνικά προξενεία θα καλούν τους ομογενείς να δηλώσουν ποιοι επιθυμούν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα. Οταν διαμορφωθεί ο κατάλογος, θα αποστέλλεται στο υπουργείο Εσωτερικών όπου θα γίνεται η διασταύρωση των στοιχείων.

Ο νέος κατάλογος που θα προκύπτει θα ονομάζεται «εκλογικός κατάλογος» και θα επιστρέφεται στα προξενεία.

- Το αδύνατο σημείο αυτής της διάταξης είναι ότι «αντιγράφει» πιστά τη διαδικασία που ισχύει ήδη για την ομογενειακή ψήφο στις ευρωεκλογές. Οι τελευταίες, όμως, διεξάγονται σε σταθερή ημερομηνία, κάθε πέντε χρόνια, σε αντίθεση με τις εθνικές εκλογές που γίνονται -σχεδόν πάντοτε- πρόωρα.

* Επειδή, λοιπόν, δεν μπορεί να ορισθεί το απαραίτητο τρίμηνο πριν την (άγνωστη) εκλογική ημερομηνία, προστέθηκε η δεύτερη διάταξη: η διαδικασία «εγγραφών-διασταύρωσης» θα συμπίπτει με την αντίστοιχη ετήσια επεξεργασία των (εγχώριων) εκλογικών καταλόγων, ώστε τόσο οι εντός όσο και οι εκτός επικράτειας λίστες να «κλείνουν» ταυτόχρονα κάθε Μάρτιο.

3 Οι ομογενείς θα ψηφίζουν στα κατά τόπους ελληνικά προξενεία.

Τα ψηφοδέλτια θα αποστέλλονται εγκαίρως από την Αθήνα, ενώ οι κάλπες θα ανοίγουν και θα κλείνουν ταυτόχρονα με τις εγχώριες.

Την ψηφοφορία και την καταμέτρηση θα επιμελείται δικαστικός αντιπρόσωπος, ο οποίος θα «ταχυδρομεί» ηλεκτρονικά το αποτέλεσμα σε ειδική υπηρεσία του υπουργείου Εσωτερικών.

4 Η ψήφος θα «καταλήγει» στις εκλογικές περιφέρειες της Ελλάδας στις οποίες θα είναι εγγεγραμμένοι οι ομογενείς ψηφοφόροι, ανεξάρτητα αν αυτοί θα έχουν ψηφίσει στην Αυστραλία ή σε κάποια πολιτεία της Αμερικής.

Δύο μυστικά

Οπως προκύπτει από τα παραπάνω, φαίνεται ότι από την κυβέρνηση απορρίπτεται η πρόταση του ΠΑΣΟΚ να προσμετράται η ψήφος της διασποράς μόνο για το πανελλαδικό ποσοστό των κομμάτων και να μην υπολογίζεται για την εκλογή βουλευτών. Τι σημαίνει η κυβερνητική εμμονή;

* Πρώτον, ότι σε πολλές περιοχές που διαθέτουν αξιόλογο αριθμό ομογενών (Δωδεκάνησα, κεντρική Μακεδονία, νότια Πελοπόννησος) η εγγραφή «νέων» ψηφοφόρων θα λειτουργήσει σαν «απογραφή πληθυσμού» και θα οδηγήσει σε αύξηση εδρών, εις βάρος άλλων περιφερειών που δεν θα ενισχυθούν από νέο εκλογικό «αίμα».

Αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες αντιτείνουν ότι η πρόταση του ΠΑΣΟΚ θα οδηγούσε σε «ψηφοφόρους δύο ταχυτήτων», αφού οι εγχώριοι θα μπορούσαν να αναδεικνύουν βουλευτές, ενώ οι εξωχώριοι δεν θα είχαν αυτό το δικαίωμα -και την κρίνουν ως αντισυνταγματική.

* Δεύτερον, ότι οι υποψήφιοι βουλευτές πρέπει να κυνηγούν το σταυρό στα πέρατα του κόσμου. Πόσοι, όμως, θα έχουν την οικονομική δυνατότητα να «πεταχθούν» μέχρι τη μακρινή Αυστραλία ή τον Καναδά; Ελάχιστοι.

«Ας αξιοποιήσουν την αλληλογραφία ή κάθε άλλο πρόσφορο μέσον», απαντούν οι ίδιοι παράγοντες, αναδεικνύοντας μία άλλη παράμετρο: την εμπλοκή των πανίσχυρων ομογενειακών συλλόγων και της Εκκλησίας στη σύνθεση της ελληνικής Βουλής.

5 Αλλο σημείο του νομοσχεδίου που θα προκαλέσει αντιδράσεις είναι η απόρριψη της «επιστολικής ψήφου», δηλαδή της δυνατότητας του εκλογέα να «στέλνει» την ψήφο του με απλό ή ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.

Η «επιστολική ψήφος»

Το υπουργείο Εσωτερικών θεωρεί τη μέθοδο «επισφαλή» και παραπέμπει σε φαινόμενα «τύπου Φλόριντα των ΗΠΑ» όπου αμφισβητήθηκε το αποτέλεσμα της ηλεκτρονικής εκλογικής διαδικασίας.

Η κυβερνητική επιλογή μοιάζει λογική για χώρες όπου τα ελληνικά προξενεία βρίσκονται σε μικρές χιλιομετρικές αποστάσεις μεταξύ τους (όπως στις ευρωπαϊκές), αλλά προβληματική για τις μακρινές ηπείρους όπου απαιτείται αεροπορική μεταφορά. Οπότε, και σ' αυτή τη περίπτωση το χρήμα θα εισρεύσει άφθονο από τους κατέχοντες ώστε να φτάσει ο εκλογέας στο προξενείο -και η ψήφος του στην εθνική κάλπη.

6 Οσο για τον αριθμό των «εν δυνάμει» νέων ψηφοφόρων, οι απόψεις διαφέρουν.

Οι ομογενειακοί σύλλογοι υπολογίζουν ότι θα ξεπεράσουν το ένα εκατομμύριο. Το υπουργείο Εσωτερικών -αν και αποφεύγει να μιλήσει με αριθμούς- υπολογίζει ότι οι ήδη εγγεγραμμένοι στους καταλόγους (οι οποίοι, ωστόσο, δεν ήρθαν ποτέ να ψηφίσουν) και όσοι προστεθούν σ' αυτούς, δεν θα ξεπεράσουν τελικά τις 300 χιλιάδες. Επισημαίνουν, μάλιστα, ότι η καταγραφή στις τελευταίες ευρωεκλογές ανέδειξε μόλις 38.000 Ελληνες με δικαίωμα ψήφου στις ευρωπαϊκές χώρες.

* Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η τομή θα είναι μεγάλη και με συνέπειες σοβαρές. Αρκεί να σκεφθεί κανείς ότι πρόκειται για το 3-11% του εκλογικού σώματος της χώρας. Υπεραρκετό, δηλαδή, για να «βγάζει» κυβέρνηση.



ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ - 11/02/2007

No comments:

My Headlines

Subscribe to RSS headline updates from:
Powered by FeedBurner